سیاست جدید دکتری کمیسیون آموزش عالی چیست؟

کمیسیون آموزش عالی پاکستان سیاست جدید دکتری را با تغییرات عمده و قابل توجه اعلام کرد

روزنامه جنگ / اکسپرس 

کمیسیون آموزش عالی پاکستان سیاست جدید دکتری را با تغییرات عمده و قابل توجه اعلام کرد. طبق اعلام کمیسیون آموزش عالی پاکستان، این سیاست به طور همزمان برای تولید دکتری با کیفیت در دانشگاه های سراسر کشور اعمال می شود. این سیاست به طور کامل در مورد دانشجویان مقطع دکتری که قبلا در دانشگاه ها ثبت نام کرده اند، قابل اجرا نیست. با این حال آنها می توانند از بخشی از این سیاست بهره مند شوند.

اکنون پروفسورهای پاکستانی می توانند پایان نامه های دکتری را ارزیابی کنند و اگر دانشجو تحقیق خود را در یکی از ژورنال های رده X  منتشر کند، می توان آن را برای ارزیابی فقط به یک پروفسور ارجاع داد. به علاوه، برای دریافت مدرک دکتری لازم است یک مقاله تحقیقاتی در ژرونال رده  Y   منتشر شود. دانشجویان باید مدرک دکتری خود را حداقل در ۳ سال و حداکثر در ۸ سال به پایان برسانند و اگر دانشجویان در این مدت موفق به تکمیل دکتری نشوند، مرجع مربوط می تواند آن را به مدت ۲ سال تمدید کند. دانشجویان از پیش ثبت نام شده نیز می توانند از این بند سیاست جدید بهره مند شوند. قابل توجه است مطابق سیاست جدید دکتری، برای اولین بار در تاریخ پاکستان، کمیسیون آموزش عالی الزام دانشجویان دکتری را برای ادامه تحصیل در رشته خود لغو کرده است. همچنین دانشجویان می توانند به طور مستقیم پس از گذراندن دوره چهار ساله کارشناسی برای مقطع دکتری اقدام کنند. دانشجویان با رعایت برخی از شرایط می توانند در رشته های دیگر نیز در مقطع دکتری ثبت نام کنند. مسیر ثبت نام در مقطع دکتری از طریق گذراندن دوره پیش دکتری بسته شد، لیکن دانشجویان در حین گذراندن مقطع دکتری بر اساس صلاحیت می توانند مدرک پیش دکتری را اخذ نمایند.

به همین ترتیب، دانشجویان در مدت زمان گذراندن مقطع دکتری حداقل ۲ سال موظف به اقامت در کشور هستند. علاوه بر این، الزام ارسال رساله های دکتری برای بررسی به اساتید خارج از پاکستان لغو شده است. سیاست جدید دکتری از ۱ ژانویه ۲۰۲۱  اجرایی می شود.حداقل مدرک مورد نیاز برای پذیرش در دوره دکتری BS”“ (کارشناسی چهار ساله) یا مدرک معادل آن است.

کد خبر 9294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =